استامینوفن کدیین

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

استامینوفن کدیین

پرفروش‌ترین دارویی است که در داروخانه‌های کشور به فروش می‌رسد و همین علاقه شدید به مصرف این دارو موجب شد تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فروش بدون نسخه آن را ممنوع کند. همچنین همراه داشتن این قرص در برخی کشورهای همسایه نیز جرم تلقی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود برای مصارف معمولی در سفرهای خارجی نوع بدون کدیین آن را همراه ببرید.

تعریف: استامینوفن کدیین نوعی ضد درد مخدر به شمار می‌رود که موجب مهار انتقال واکنش‌های دردزا در بدن می‌شود.
موارد استفاده: از استامینوفن کدیین در دردهای متوسط تا شدید و همچنین در سرفه‌های بدون خلط نیز استفاده می‌شود. این دارو به شکل قرص در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.
مقادیر مصرف: مصرف خوراکی این دارو در بزرگسالان 15 تا 60 میلی‌گرم در فواصل هر چهار ساعت در صورت لزوم است و در بچه‌ها 3 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم در روز و در مقادیر تقسیم شده، به فواصل هر چهار ساعت در صورت لزوم مصرف می‌شود.

عوارض جانبی
عوارض جانبی مصرف استامینوفن کدیین به طور عمده در چهار دستگاه بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی، گوارشی،‌ قلبی عروقی و پوست بروز می‌کنند. برخی از این عوارض عبارت‌اند از:
خواب‌آلودگی، گیجی، سرگیجه، تحریک‌پذیری، اعتیاد، منگی، بی‌قراری، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، یبوست، فلج تنفسی، تپش قلب، گر گرفتگی و کهیر

مواردی که استفاده از استامینوفن کدیین ضرر دارد
از قرص استامینوفن کدیین در حساسیت‌های مفرط به مواد مخدر، افزایش فشار داخل جمجمه، اختلالات صرعی، بیماری‌های شدید تنفسی، هیپوتیروییدی و الکلیسم حاد به هیچ عنوان استفاده نکنید.

توصیه های قابل توجه:
1-از قرص استامینوفن کدیین در سنین بالا، کودکان، سابقه اعتیاد، آریتمی قلبی و دوران بارداری در صورت لزوم و با احتیاط می‌توان استفاده کرد.
2-در صورت بروز تهوع و استفراغ پس از مصرف قرص استامینوفن کدیین، از ترکیبات ضد استفراغ استفاده کنید. همچنین برای کاهش علایم گوارشی ناشی از مصرف می‌توانید همراه شیر یا غذا، قرص استامینوفن کدیین را میل کنید.
3-دقت کنید در صورتی که بعد از مصرف استامینوفن کدیین، دفعات تنفس کمتر از 10 بار در دقیقه است، به پزشکتان اطلاع دهید.
4-اکنون که داروخانه‌ها از فروش بدون نسخه استامینوفن کدیین خودداری می‌کنند، پزشکتان را برای نوشتن این قرص تحت فشار قرار ندهید

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: استفاده از مسکن ها به خصوص کدیین ها به صورت دو بار در هفته به مدت یک ماه، نه تنها درد را تسکین نمی دهد بلکه خود باعث سردرد می شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ،  دکتر “مهدی انصاری نیا” در حاشیه برگزاری شانزدهمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: تمام متخصصان سردرد در کل دنیا به این نتیجه رسیده اند که داروهای مسکن و حتی داروهایی که برای درمان سردرد، با نسخه پزشک تجویز می شود، اگر بطور مداوم و به صورت هفته ای دو روز استفاده شود، به مرور زمان یعنی بین سه تا چهار هفته ، خود باعث سردرد می شود.

وی گفت: توصیه ما به افرادی که دچار سردرد هستند این است که اگر سردرد آنها در هفته اول و دوم به دارو جواب نداد ، ممکن است درد آنها علت خاصی داشته باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد و یا اینکه سردرد مقاوم به دارو از جمله از نوع سردردهای میگرنی مقاوم به درمان باشد که در هر حال باید مورد معاینه پزشک قرار گیرد.

وی که یکی از سخنرانان شانزدهمین کنگره نورولوژی ایران با موضوع روش های جدید درمان سردرد بود، گفت: مهمترین اصل در درمان سردرد رفتار خود شخص است به این صورت که فرد باید برنامه مشخصی در زندگی داشته باشد و همه چیز منظم و سر وقت باشد؛ زیرا عوض شدن و یا به تاخیر افتادن زمان خواب و یا زمان صرف غذا می تواند باعث سردرد شود.
این متخصص سردرد افزود: گاهی عوض شدن حالت های شخص ، تغییرا هوا و محیط نیز می تواند موجب بروز سردرد در فرد شود.

انصاری نیا، به بیمارانی که سردرد آنها با مسکن ها تسکین نمی یابد توصیه کرد: اگر درد آنها بعد از یک هفته با استفاده از مسکن ها تسکین نیافت ، درمان با مسکن را قطع کنند و به پزشک مراجعه نمایند.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود ، در کل دنیا هر فرد در طول زندگی خود به احتمال ۸۰ درصد دستکم یک بار دچار سردرد می شود و پنج درصد افراد نیز ، دچار سردردهای دایمی هستند.

وی با اشاره به اینکه شایعترین نوع سردردها ، از نوع میگرنی است، گفت: حدود ۱۸ درصد زنان و شش درصد مردان دچار این نوع سردردها هستند.

این فوق تخصص سردرد اظهار داشت: میگرن بیماری است که از دهه اول و دوم زندگی شروع می شود و در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال اوج می گیرد و بعد از این دوره، از شدت و دفعات سردرد کاسته می شود.

انصاری نیا اضافه کرد: سردرد نوع میگرنی با شدت صدا و نور ارتباط دارد و اگر فرد در محیط های عاری از صدا و نور قوی باشد، تسکین می یابد.

وی یادآور شد: نوع دیگری از انواع سردرد، سردردهای فشاری است که در افرادی که زمان طولانی پشت میز می نشینند با وارد آمدن فشار به ماهیچه های گردن و همچنین در افرادی که در معرض استرس و اضطراب هستند، بیشتر دیده می شود.
 
انصاری نیا اظهار داشت: سردردهایی که با عوارض دیگری شامل سرگیجه، دوبینی، بی حسی در اندام ، تب و لرز و حالت بیهوشی همراه است، سردردهای میگرنی نیستند بلکه ممکن است ناشی از خونریزی و یا سکته مغزی باشد که نیاز به بررسی فوری دارد.




مطالب مرتبط
.